Prosíme - nepoužívejte v objednávkách a při registraci adresu GMAIL.COM !!
PRACUJEME NA FORMÁTOVÁNÍ - omluvte grafickou úpravu
V aktualitě z 8.6.2014 jsme Vás seznámili s jedním z našich záměrů - připravit pro další sezonu zbrusu novou koloběžku "made in CZ" , opět samozřejmě s "WEX" vychytávkami a s W-ex-kluzivními jízdními vlastnostmi.
Koloběžka má být zaměřená předně - ale nejenom na sjezdy - sjezdy po asfaltových tratích, po upravených lesních cestách, lehkým terénem - a především pro cestování do přírody - pohodlně, spolehlivě a s radostí.....
Nepřipravujeme čistě silniční stroj - koloběžka vzniká na Šumavě, kde je spousta lesních asfaltových cest, silnic a stezek, kterými je Šumava doslova protkaná - u nás najdete i třicetikilometrové sjezdy, ve kterých je až 80% klesání = jsou zde tratě, na kterých minimálně 24 km pořád jedete z kopce. Část povrchu je ale poměrně silně rozbitá a rozdrobený asfalt, se štěrkem, listím i nerovnostmi, dává koloběžkám a především rukém zabrat - a právě do tohoto "marastu" je určený náš nový stroj...
Z toho všeho vyplynulo několik požadavků:
hlavní cíl - musíme docílit maximálního brzdného efektu s omezením hlavního problému všech koloběžek při brždění v klesání - smýkání zadního kola
musí být masivní
musí být "pro lidi" / pokud možno cenově dostupná - takže žádné ex-tra drahé komponenty, ale zároveň dodržet kvalitu + skvělé jízdní vlastnosti
musí být lehká - v rámci možností
musí zvládat i silniční cestování = UNI
lehké ovládání při řízení
dostatečná stabilita v zatáčkách i v jízdě = musí dobře "sedět"
nesmí si sama vynucovat zatáčení
nesmí se jí protáčet řídítka dokola
musí se omezit "ostřik" cestujících
musí sama pomáhat při odrazech (být rychlejší a méně náročná)
nesmí jít při brždění v prudkém klesání pouze předním kolem "přes parohy"
musí odstranit "brnění rukou" při přejezdu nerovností v rychlosti
musí mít výkonné a spolehlivé brzdy
musí umožnit stání bez velkých předklonů (vyhlídkové jízdy + prudká klesání)
.. a musí přínést něco "navíc" = 2.LEVEL
.....Je toho dost - ale -povedlo se :-)
Takže Vám s radostí oznamujeme, že první "prototyp" je na světě ...
DOWNHILL SCOOTER WEX-ROCKET
Snad nás omluvíte, že ji prozatím neukážeme celou včetně všech detailů - přece jenom jsme vymysleli několik "vychytávek" a tak ještě před dokončením testování a celkové konstrukce - a před přihášením "Užitného vzoru" - musíme naše nápady tak trochu chránit před konkurencí... možná hodně napoví krátký šot...
Koloběžka má už za sebou prvních cca 100km - po městě, po dlažbě, v extrémním klesání, po rozbitém asfaltu, po kluzké vlhké silnici i s listím a mechem, v rychlosti i pomalu.... pod 100kg závažím - i pod 65kg lehkým pírkem ...
Další zkoušky samozřejmě budou následovat, pokud nám to současné počasí dovolí.
Stroj působí skutečně velice robustně, a přesto jsme docílili při poměrně velkých rozměrech a mohutném rámu příjemnou celkovou váhu - 9,5 kg.
Několik technických detailů:
hliníkový rám
kapalinové kotoučové brzdy s vysokou účinností
kola 20 / 16
speciální (doposud nikde nepoužitá) geometrie stupátka
odpružená přední vidlice
zadní blatník / přední kolo v zákrytu rámu
"anticrash" kýl
geometrie řízení pro lehké ovládání
délka celková = kolik místa potřebuje v autě - cca 140cm (upravuje se)
zatížení - zatím do cca 110kg
Některé parametry se dolaďují a hledáme optimální řešení - i díky konstruktérovi se povedlo docílit výborných jízdních vlastností - některá řešení se objevila "náhodou", něco vzniklo z jeho zkušeností s konstrukcí jízdních a speciálních kol na zakázku - a k tomu naše zkušenosti a praxe ze strojařiny a z provozu půjčovny koloběžek - a cca 300km sjezdů v Šumavských podmínkách... a musím se přiznat, že první den jsem přijel domů až za tmy... a to pouze po městě ! Prostě - nechtělo se mi z ní dolů (a nejen mně..)...
Máme k dispozici několik "strojů" od různých výrobců, nebudeme určitě přímo a veřejně srovnávat, ale jízdní pocity jsem podle mých zkušeností nyní zažíval opravdu ty "nej".
Žádný z doposud zkoušených strojů nedokázal tak intenzivně zabrzdit pouze zadní brzdou.
Žádný z doposud zkoušených strojů neposkytoval tak "pohodlnou a měkkou" jízdu.
Téměř každá koloběžka umí při prudkém brždění přední brzdou hezky "vyhazovat" zadním kolem......WEX-Rocket má zadní kolo přilepené k asfaltu....
WEX-Rocket je skutečně raketa - měkký "let" bez velkého drnění rukou na hrubém asfaltu, kamínkách a silničních kostkách, vysoká účinnost odrazů, speciální W-ex pohodlné stupátko a vysoká setrvačnost mne učarovala.
A ještě jedno zjištění mne velice (mile) překvapilo - při každém odrazu mne koloběžka "jakoby táhla" dopředu. Sama na konci odrazu zabrala a "popojela" dopředu ... proč asi, dumal jsem hodně, hodně dlouho, a pořád jsem zkoušel odrazy ve všech intenzitách a dynamikách....
Až s tužkou v ruce a s vykreslením určitých silových vektorů a toho, kde jsme použili jaké úhly a technická řešení, jsem přišel na to, proč tohle dělá jen naše koloběžka - a u žádné jiné jsem tohle nazažil... řešení určitě prozrazovat nebudu, ale - stojí za to se někdy svézt :-) ... K tomu připravujeme nový tvar odrazového stupátka, který podle našich testů odraz ještě umocní!
Tak jen doufám, že se nám zima "povede" a bude pak dostatek financí na dokončení našeho prototypu a zahájení maloseriové výroby....
Určitě Vás budeme průběžně informovat - a pokud někdy pojedete "kolem" - zastavte se... necháme Vás svézt stejně, jako na našich lyžích!
--------------------------------------------------------------------------------
Info - 2015
Na světě jsou již 4 nové prototypy naší koloběžky WEX-Rocket.
Na každém rámu došlo k nějakým úpravám:
- měníme zavěšení zadního kola
- zpevňujeme rám
- zpevňujeme a ladíme stupátko
- ladíme zavěšení zadního kola a druh blatníku
- řešíme nejvhodnější přední odpruženou vidlici = trochu problém
Podrobnější reporty z testů příště.... nějak nestíhám :-)
Koloběžky jezdí co nejvíce, sbíráme dodavatele komponentů, zkoušíme cenové možnosti a dalšího výrobce.
Ve výrobě je další model koloběžky s ještě novějším zadním závěsem - po porovnání výsledků (především ve váze a v pracnosti) budeme řešit model vhodnější pro výrobu...
V rychlosti - k 9.5.2015 vše...
Ddatek 2016 - koloběžka je hotová, dotuněná = skvělá. Poslední rozhodnutí - distribuce bude zaměřená na elektrický pohon... takže - zase spousta prácě :-(
Snad se to do jara 2017 - povede.
WEX-Team Nýrsko / lyze-snowblade.cz